Forsikring
10 min lesetid
Sist oppdatert: 10 oktober 2024

Heidi sparte 10.000,- på å sjekke sine forsikringer

Heidi er en av flere som synes det var tiltak å sjekke forsikringene sine. Ved å bruke vår sammenligningstjeneste fikk hun god hjelp til å finne den rette forsikringen. Det resulterte i at hun sparte både tid og penger.
Velg hvilke forsikringer du ønsker tilbud på
Sammenlign tilbud fra flere forsikringsselskaper samtidig

Dersom du skulle vært så uheldig å oppleve blant annet uhell, skade, tyveri, brann, eller sykdom, er det godt å forsikringene sine i orden. Forsikring handler jo stort sett om at man skal få en trygg hverdag uten bekymringer.

Når det kommer til pris, bør du sjekke forsikringene dine minst 1 gang i året. Betaler du for mye vil nemlig ikke forsikringsselskapet gi deg beskjed. Tester fra Norsk familieøkonomi viser faktisk at de samme forsikringene kan ha opptil 12.000 kroner i prisforskjell, hos de ulike selskapene.

Heidi var blant dem som betalte mer for forsikringene sine, enn det hun egentlig behøvde. 

Alt startet med bilforsikringen

Heidi fikk beskjed fra flere venner om at hun betalte alt for mye i bilforsikring. Derfor valgte hun å innhente tilbud gjennom Tjenestetorgets sammenligningstjeneste. Da oppdaget hun fort at det var en del penger å spare. 

I likhet med mange andre, hadde Heidi flere forsikringer. Etter gode erfaringer fra å benytte seg av tjenesten på bilforsikringen, valgte hun å også å sjekke husforsikring, dyreforsikring og innbo med ekstra mobilforsikring. Dette sparte hun 10.000 kroner på. 

Jeg tror jeg betaler 25.000 kroner nå. Før lå forsikringene på 35.000 kroner, så det er 10.000 kroner i forskjell, som er en betydelig sum.

 

Heidi sparte mye på å sjekke sine forsikringer
Det startet med en overpriset bilforsikring. Deretter tok Heidi grep og sparte flere tusen kroner på sine forsikringer. 

Det gamle forsikringsselskapet til Heidi ringte henne for å spørre om hva slags tilbud hun hadde fått. Etter en stund fant de ut at de ikke kunne matche prisen. For Heidi var det prisen som var det viktigste, men når det kom til innboforsikringen var det dekningen som var utslagsgivende. Den nye innboforsikringen hadde mye bedre vilkår enn hva den gamle forsikringen hadde.  

Hvordan få best forsikring?

Det er mange forskjellige forsikringer og selskaper å velge mellom. Det kan faktisk gjøre det ekstra vanskelig å finne den beste forsikringen. Med andre ord, den forsikringen som dekker dine behov.

Hvis et uhell skulle skje er det viktig at man får den hjelpen man trenger. Uten forsikring kan de økonomiske konsekvenser bli store. 

Når man skal finne den beste forsikringen er det viktig å ta noen forhåndsregler. Ikke sammenlign deg med alle andre. Den beste forsikringen for naboen er nødvendigvis ikke den beste for deg.

Mange tenker ofte kun på pris, men det er vel så viktig at forsikringene dekker det faktiske behovet vårt. I Heidi sitt tilfelle var hun på jakt etter billigere forsikring, med samme gode dekning. Som en bonus fikk hun også bedre dekning enn hva hun hadde.

Jeg fikk faktisk bedre dekning til lavere pris i det nye tilbudet.

 

Ved å sammenligne både bilforsikring og husforsikring sparte Heidi en god del penger.
Etter å ha mottatt tilbud fra flere forsikringsselskaper, fikk Heidi bedre dekning til lavere pris. 

Betaler du for mye?

Undersøkelser viser at de som bytter forsikring, ofte sparer mellom 1.000 og 15.000 kroner. 

Er du en trofast kunde som ikke sjekker forsikringene? Da er sannsynligheten stor for at du betaler for mye. 

Eller er du forsikret dobbelt opp? Det er det mange nordmenn som er i dag. Gå gjennom forsikringene dine, og se hva de dekker. 

Har du boligalarm eller gjennomført noen sikkerhetstiltak den siste tiden? Dette er noe som kan gi deg lavere pris på forsikringene dine.

Medlemskap hos fagforening og samlerabatter er også faktorer som gir deg lavere forsikringspremie.

Heidi hadde ingen medlemskap eller gjennomført noe sikkerhetstiltak, men sparte penger likevel. Det kan derfor være lurt å sammenligne tilbud gjennom en anbudstjeneste, selv om du ikke har gjort noen forandringer den siste tiden.

Heidi ble også positivt overrasket over hvor enkelt det var å bruke Tjenestetorgets sammenligningstjeneste. 

Det var veldig enkelt at man får tilbud fra andre og blir ringt opp. Da slipper man å gjøre så mye av jobben selv.

 

Dyreforsikring var noe heidi trengte
Med en god dyreforsikring kan Heidi slappe av og vite at dyrene hennes er i gode hender.

Spar penger ved å bruke Tjenestetorget

Forsikringene våre er en av de viktigste investeringene vi gjør. Uten forsikringer kan konsekvensene bli store. Dette gjelder også forsikringer med dårlig dekning. Det er ikke vits å investere penger i en forsikring hvis den ikke dekker når et uhell skjer. 

TjenesteTorget har derfor valgt å gjøre det enkelt. Med kun ett skjema får du tilbud fra flere forsikringsselskaper. På denne måten slipper du å bruke mye unødvendig tid på å finne de rette forsikringene. Forsikringsselskapene vet også at de er i konkurranse med hverandre, og er derfor villig til å strekke seg litt lenger når det kommer til pris. 

Vi ønsker å hjelpe privatpersoner med å ta gode valg når det kommer til økonomi og forsikring. Derfor har vi valgt å dele Heidi sin historie når det kommer til forsikringer. Gjennom intervjuet under kan du se hvordan Heidi gikk frem for å få de beste forsikringene til lavest pris. 

Har du sjekket dine forsikringer?
Gjør som Heidi og spare penger

Intervjuet med Heidi:
 

TjenesteTorget: Hvorfor benyttet du deg av TjenesteTorget?
Heidi: Det startet med at jeg fikk høre av andre at jeg hadde en veldig dyr bilforsikring. Jeg har vel aldri vært noe særlig bevist på det med forsikringer og ulike priser. Jeg visste det var ulike priser, men tenkte ikke at det var så mye å spare. 

TjenesteTorget: Hvordan fant du TjenesteTorget?
Heidi: Jeg Googlet «beste forsikringer på bil», og sånn kom TjenesteTorget opp. Jeg kjente til Tjenestetorget fra før, fordi jeg fant flyttebyrå gjennom dem da jeg skulle flytte. Deretter la jeg inn informasjonen min. Det var veldig enkelt å legge inn det man trengte av forsikringer. Da jeg mottok tilbudene, var de mye billigere enn den prisen jeg allerede hadde. 
 

TjenesteTorget: Sjekket du forsikringer årlig, eller var det første gang?
Heidi: Nei, det var første gang.
 

TjenesteTorget: Når du brukte tjenesten, hva var viktig for deg. Var det kun å spare penger eller var det å komme i kontakt med leverandører?
Det var jo å spare penger, men å få god dekning på forsikringene mine. Jeg fikk faktisk bedre dekning til lavere pris i det nye tilbudet. 
 

TjenesteTorget: Hadde du hørt om TjenesteTorget før du brukte det for første gang?
Heidi: Ja, det hadde jeg, men tenkte ikke over at jeg kunne bruke det til å sjekke forsikringer, før jeg googlet det. 
 

TjenesteTorget: Har du prøvd å sammenligne andre ting som bredbånd, strøm eller annet?
Heidi: Nei, jeg har kun brukt det på forsikringer og flyttebyrå. Jeg endte opp med å bytte nesten alle forsikringer jeg hadde, fordi jeg så mye sparte penger på det. 
 

TjenesteTorget: Prøvde det gamle forsikringsselskapet å beholde deg?
Heidi: Da jeg skulle bytte, ringte jeg det gamle forsikringsselskapet meg opp og spurte om hva slags tilbud jeg hadde fått. Da fikk jeg beskjed om at de ikke kunne matche prisen. 
 

TjenesteTorget: Var du fornøyd med forrige forsikringsselskap, var det kun prisen du byttet for?
Heidi: Ja, det var kun prisen som avgjorde at jeg ville bytte. 
 

TjenesteTorget: Hvilket forsikringsselskap var det du gikk for?
Heidi: Det ble Frende. Bilforsikringen har jeg byttet flere ganger. 
 

TjenesteTorget: Har du alle forsikringene dine samlet ett sted?
Heidi: Nei de er spredt. Nå har jeg forsikringer både If, Frende og Gjensidige forsikring.
 

TjenesteTorget: Hvilke typer forsikringer har du?
Heidi: Jeg har bilforsikring, dyreforsikring, og innbo med ekstra mobilforsikring. Det er faktisk veldig bra dekning, da vi har mange elektroniske ting og mange som bor i huset. Husforsikring har vi i If. 
 

TjenesteTorget: Var det stor forskjell på vilkårene?
Heidi: Ja, altså hos Gjensidige var det både bedre dekning og billigere. 
 

TjenesteTorget: Hvor mye var det du sparte på å sjekke forsikringene dine?
Heidi: Jeg kom frem til at jeg har spart omtrent 10.000 kroner i året på å sjekke forsikringene våre. Bilforsikringen var den jeg sparte mest på, men også innbo pluss, dyreforsikringer, og husforsikring sparte jeg litt på. Det ble en god del å spare på å sjekke forsikringene mine. 
 

TjenesteTorget: Har du hatt noe uhell?
Heidi: Ja, jeg mistet faktisk mobilen i bakken, så nå har jeg en lånemobil, og den gamle mobilen min sendt på reparasjon. Det var veldig bra service. Vi fikk også knust et vindu i fjor, på grunn av en storm i Oslo. Det gikk veldig greit med skadeoppgjøret. 
 

TjenesteTorget: Når leverandørene ringte deg, fikk du god oppfølgning i forhold til tiltak du kan gjøre for å få en bedre pris?
Heidi: Jeg måtte ikke endre noe for å få bedre pris. Jeg fikk de samme forsikringene med bedre dekning, til lavere pris. 
 

TjenesteTorget: Hva var det som skilte tilbudene mest, pris eller vilkår?
Heidi: Prisen var den største betydningen totalt sett, men når det kom til innboforsikringen, så var det nok dekningen. I og med at vi fikk mye bedre vilkår.
 

TjenesteTorget: Endte du opp med flere forsikringer enn du hadde planer om?
Heidi: Nei, det gjorde jeg ikke. 
 

TjenesteTorget: Hvor mye er det du betaler for alle forsikringene dine i året?
Heidi: Jeg tror jeg betaler 25.000 nå. Før lå forsikringene på 35.000 kroner, så det er 10.000 kroner i forskjell, som jo er en betydelig sum. 
Før dette har jeg vært lite prisbevisst når det kommer til forsikringer. Hadde bare hørt at andre gjør det for å sjekke strømavtalene sine osv. Jeg har alltid tenkt at det er så mye jobb, derfor gjorde jeg det ikke før nå. 
 

TjenesteTorget: Synes du det var mye jobb?
Heidi: Nei, det var veldig enkelt. Siden man bare blir ringt opp og får tilbud, slipper man å gjøre så mye av jobben selv. 
 

TjenesteTorget: Var du medlem av noen organisasjon for å få billigere forsikring?
Heidi: Nei, det var jeg ikke. 
 

TjenesteTorget: Etter du brukte TjenesteTorget, hva slags oppfatning sitter du igjen med?
Heidi: Jeg syntes tjenesten er veldig bra. Det gjør det veldig enkelt å innhente priser uten å bruke så mye tid på det. Det er fort gjort å fylle ut ett skjema, og motta tilbud fra flere forsikringsselskaper. 
 

TjenesteTorget: Hos TjenesteTorget kan man sammenligne flere ting som bredbånd, varmepumpe og boligalarm.  Er det noe du har vurdert å sammenligne tidligere?
Heidi: Hvis jeg skulle installert en varmepumpe, ville jeg nok brukt denne tjenesten, ettersom jeg har så god erfaring med forsikringene. Da ville jeg nok brukt TjenesteTorget mer aktivt. 
 

TjenesteTorget: Var det noe du savnet ved tjenesten?
Heidi: Nei, de var det ikke. Jeg var bare fornøyd. 
 

TjenesteTorget: Tenker du at du kommer til å bruke TjenesteTorget igjen?
Heidi: Ja, det gjør jeg. Nå har jeg jo hatt positiv erfaring og det gikk jo veldig raskt og effektivt. Det totale inntrykket er at jeg ble veldig positivt overrasket. 
 

TjenesteTorget: Har du anbefalt TjenesteTorget etter at du brukte tjenesten?
Heidi: Ja, det har jeg gjort - så fornøyd var jeg. Jeg er vel ikke en sånn person som har anbefalt tjenester som går ut på å spare penger før, men det var virkelig litt å spare. 

Karoline Spanthus Bjørnfeldt
Karoline Spanthus Bjørnfeldt
Karoline er en dyktig innholdsprodusent som jobbet hos oss tidligere. Hun er utdannet journalist med en bachelor fra OsloMet, der deler av utdanning er tatt ved University of South Australia, og har tidligere jobbet som journalist i ulike bransjeaviser. I dag jobber hun som innholdsprodusent i VG. I tillegg har Karoline studert mange juridiske fag på Universitetet i Oslo, og jobbet med forsikring ved siden av studiene. Hun skrev derfor artikler om blant annet advokattjenester, forsikring og eiendomsmegling da hun jobbet hos oss.

Få flere tilbud uforpliktende og gratis

  • Beskriv ditt behov
    Ved hjelp av et enkelt skjema forteller du kort hva du er ute etter
  • Få tilbud fra flere selskaper
    Jo flere selskaper du sammenligner, jo lettere er det å finne det beste tilbudet
  • Velg det beste tilbudet
    Velg deretter løsningen som passer deg best, til en lavest mulig pris
Velg hvilke forsikringer du ønsker tilbud på
Sammenlign tilbud fra flere forsikringsselskaper samtidig