Finn beste flyttefirma
Flyttefirma
Skal du flytte? Det er mye som skal gjøres før, under og etter en flytteprosess. Mange benytter seg derfor helt eller delvis av hjelpen fra et flyttefirma.
I denne artikkelen går vi igjennom ulike tjenestene et flyttebyrå kan hjelpe deg med når du flytter, og hvilke fordeler det kan ha for deg.
Få profesjonell hjelp fra et flyttefirma
Hovedgrunnen til at mange benytter seg av et flyttefirma er at de er profesjonelle. De har lang erfaring og vet hvordan man planlegger, og utfører en flytting.
De har også god teknikk og er sterke nok til å ta tunge løft, uten å ødelegge kroppen.
Kanskje du er heldig og har venner eller familie som kan stille opp, men store distanser, mye trafikk eller trange oppganger gjør flyttingen vanskelig - selv med hjelp.
Mange tenker kanskje at flyttebyrået tar seg av alt eller at man gjør alt selv, men slik er det nødvendigvis ikke være. Du kan fint flytte noen gjenstander selv, eller med hjelp fra venner og familie, og la flyttefirmaet ta de tyngre og mer spesielle møblene.
Dette kan være en effektiv løsning for når du flytter.
Kan tilby flyttevask
Flyttebyråer har også mange kontakter som du kan vurdere å bruke gjennom flytteprosessen. De kan for eksempel ha samarbeidspartnerne innenfor tjenester som leiebil, vaskehjelp og lignende.
Hvis du bestiller gjennom flyttebyrået du har valgt, vil de som regel gi deg en bedre pris. Derfor velger mange å hyre inn vaskehjelp for utvask av boligen.
Etter mange dager med planlegging og flytting, er det fristende å slippe å ta nedvasking selv. Da sparer du deg selv for tid, krefter og innkjøp av diverse vaskemidler.
I tillegg slipper du å risikere at vaskingen ikke blir godkjent, så du i verste fall må dra tilbake for å vaske på nytt – eller bestille vaskehjelp etter at du selv har vasket.
Gratis befaring på flyttehjelp
Hvis du er usikker på hvilket flyttebyrå du skal velge, er det lurt å sjekke hvilke som tilbyr gratis befaring.
Fordelen med dette er at de da kan komme hjem til deg, og se og se hva slags flyttehjelp du har behov for. Da er det lettere for dem å få en oversikt over hvor stor container som trengs, hvor mye arbeid som vil gå til å pakke ned gjenstander og demontere møbler, hvor stort flyttelass som skal kjøres og hvor mange turer som trengs.
Da er det også enklere for dem å gi deg et mer nøyaktig tilbud.
Det gir deg trygghet
Å flytte kan både være en fysisk og mentalt krevende. Derfor er det en stor trygghet å vite at flyttefirmaet gjør prosessen enklere og mer effektiv.
Mange flyttefirmaer hjelper deg med å skaffe pakkeesker. Du kan også låne eller leie miljøvennlige esker. En form for miljøvennlig esker går under navnet Enviroboxer.
Videre kan et flyttefirma tilby alt fra å demontere møbler og kjøre avfall på søppeldynga, til å skaffe midlertid eller langtidslagring på et lager, eller i en container.
De kan også montere opp møblene i ditt nye hjem, og hente eventuelle esker du har lånt eller leid.
Ekspert på innbo
Det er ikke til å legge skjul på at møbler både er tunge og krevende å flytte.
De som jobber i et flyttebyrå har god erfaring og kompetanse i hvordan ulike møblene bør flyttes, hvordan de skal demonteres, og hvordan man skal løfte dem - uten å skade kroppen.
Fordelen med å benytte et flyttebyrå er at du slipper å gjøre dette selv. De har både riktig verktøy og kunnskap.
Flyttebyråer vet hvordan de skal flytte pianoer, pengeskap, tunge langbord og andre tunge møbler - de har tross alt gjort det noen ganger før!
Gi bort, selg eller kast bort
Når du flytter får du også en god anledning til å gå igjennom tingene dine, å finne ut hva du ønsker å ta med til den nye boligen, og hva som kan gis bort, kastes eller selges.
Dette kan du også spare penger på, siden flyttelasset blir mindre.
Dersom du ikke rekker å selge unna, eller er usikker på hva du vil gjøre med noen gjenstander kan det være en god løsning å benytte seg av midlertidig lagring på et lager eller i en container.
Det meste av møbler kan stå lagret i en lagercontainer - dette er ofte det rimeligere alternativet.
Hvor stort lager eller lagercontainer du har behov for, avhenger av hvor mye som trenger lagring.
Det finnes flere størrelser og flere kalkulatorer ute på nettet som beregner eller estimerer hvor mange kubikkmeter lagring du trenger.
Forsikring
Ansvarlige og seriøse flyttebyråer har en obligatorisk godsansvarsforsikring, også kalt transportforsikring.
Godsansvarsforsikringen omfatter det rettslige ansvaret som eier av kjøretøyet eller sjåfør har for skade på gods, og forsinket levering.
Sjekk også hva slags forsikringer du har fra før av, og hva som kan dekkes gjennom dem.
Et flyttebyrå vil ikke ta på seg ansvar for noe som blir ødelagt eller stjålet i et flyttelass, så pass på at du har forsikring som dekker eventuelle uhell.
Ingen tror det skjer dem før det gjør det – men det er derfor man har forsikring.
I tillegg bør du ta ansvar for dette selv:
- Kjæledyr
- Arvegods
- Verdipapirer
- Sølvtøy og lignende
- Smykker
- Annet av høy verdi
Flyttet? husk å meld flytting
Det siste som må gjøres før du endelig kan etablere deg i ditt nye hjem, er å melde flytting.
Hvis du skal flytte, må du sende flyttemelding til Folkeregisteret. Flyttemeldingen må du sende tidligst 31 dager før og senest 8 dager etter du har flyttet.
Meld også flytting til posten, og andre steder du mottar post fra.
Hva koster et flyttebyrå?
Det kan være stor forskjell på pris mellom de ulike flyttebyråene.
Derfor kan det være lurt å benytte deg av vår anbudstjeneste. På denne måten må flyttebyråene konkurrere om få deg som kunde. Da er sjansen stor for å få noen gode tilbud.
Slik fungerer vår anbudstjeneste
Alt du trenger å gjøre er å fylle ut et skjema, der du beskriver hva du ønsker av flyttetjenester.
Etter kort tid vil du motta tilbud på ditt oppdrag, fra flere ulike flyttebyrå. Da er det lettere å sammenligne pris.
Pris på dødsbo og avfall
Prisen på å rydde i dødsbo og bortkjøring av avfall settes som regel basert på timebetaling. Miljøavgiften til avfallsstasjonene kommer i tillegg, og du som kunde får en full oversikt etter hvert oppdrag ettersom det veies inn.
Miljøavgiften har en sats som ligger på 3kr inkl. Mva. per Kg avfall. Dette gjelder ikke EL-avfall som ikke har en miljøavgift.