Å finne et strømselskap med en strømavtale som passer dine behov, enten vi snakker lavest pris, beste kundeservice, forutsigbarhet i strømavtalen og så videre, kan være utfordrende.
Men vi hjelper deg!
Markedet er stort, og vi i Tjenestetorget ønsker å tilgjengeliggjøre informasjon om ulike strømleverandører, slik at du kan ta veloverveide beslutninger når du velger en strømavtale.
Her kan du for eksempel lese mer om NTE Marked.
For å finne de beste strømavtalene kan du forøvrig hente og sammenligne tilbud på strømavtaler fra flere strømselskaper via Tjenestetorget.
NTE Marked
Trøndelags ledende leverandør av strøm
NTE står for Nord Trøndelag Elektrisitetsverk, og er ganske beskrivende en av Trøndelags ledende leverandører av strøm. I over 100 år har de produsert fornybar strøm til Trøndere. Eierne er i dag 23 kommuner i det nordlige Trøndelag og hovedkontoret er plassert i Steinkjer.
Ulike avtaler
NTE har flere forskjellige avtaler for strøm:
- Topp 5 Garanti
- Innkjøpspris med pristak
- Fastavtale
- Spotpris
- Innkjøpspris
Topp 5 Garanti
Hvis du velger denne avtalen er du garantert at den prisen du betaler er blant de 5 billigste på det landsdekkende markedet. Dermed trenger man ikke å bekymre seg om man kunne fått en bedre pris og spart mye penger et annet sted.
Snittet blir regnet ut fra nyttår til nyttår og sammenlignes med andre store selskaper på en referanseliste. Det er da en fast pris per kWh, som kan endre seg noe i løpet av året.
Innkjøpspris
Dersom du liker å følge med på markedet for strøm og se hvordan prisene varierer, burde du velge denne avtalen. Da betaler man akkurat det NTE betaler for strømmen, pluss en fast kostnad hver måned.
Nesten alltid vil innkjøpspris gi den laveste prisen på sikt, men det innebærer at man tåler å være med på svingningene i markedet.
Innkjøpspris med pristak
Her betaler man innkjøpsprisen pluss en fast pris i måneden og et påslag. Med pristaket er du sikret mot å få en sjokkerende regning.
Med denne avtalen kan du både følge prisene på markedet for strøm samtidig som du er beskyttet mot store hopp i prisene. Pristaket settes for tre måneder av gangen, før det tas en ny vurdering og man lager en ny øvre grense.
Fastavtale
Dersom du liker å få forutsigbare regninger fra strømselskapet, er nok fastpris passende for deg. Da har man full kontroll over pris og kostnader, slik at man enkelt kan holde oversikt. Hver gang avtalen din går ut, vil du motta et nytt tilbud om 12 nye måneder med konkurransedyktig, fast pris.
Spotpris er nesten det samme som innkjøpspris. Forskjellen er at med innkjøpspris betaler man en fast pris hver måned, mens med spotpris vil denne kostnaden variere med forbruket. Her vil man som kunde følge strømmarkedet og se at prisen varierer.
Solenergi
NTE hjelper kunder som ønsker å sette opp solceller i sitt hjem, slik at de kan produsere sin egen strøm. Med over 100 års erfaring med å produsere fornybar energi er dette noe NTE har skikkelig peiling på.
Hvis du klarer å produsere så mye solenergi at du har til overs etter eget forbruk, kan NTE kjøpe strøm tilbake. Så kan de selge strømmen videre til kunder som ønsker solenergi, men som ikke har mulighet til å ha solceller hjemme.
Fordelsprogrammet Gir Mer
NTE har et fordelsprogram for sine kunder som heter Gir Mer. Det innebærer at kunder av NTE får rabatt på fra både lokale og nasjonale aktører, slik som kino, elektro eller sportsbutikker.
Nettside
Under «Kundeservice» på hjemmesiden er det mange kategorier med informasjon om alt fra strømavtaler, faktura og flytting. Her kan du forsøke å finne svar på det du lurer på før du eventuelt kontakter kundeservice.
App
NTE har en app som heter «Mitt Energihjem». Det er en digital kundeportal der man kan få en oversikt over eget forbruk og fakturaer. Man kan også følge med på hvordan strømprisen utvikler seg time for time. Det er en chat-funksjon der du kan stille spørsmål og få svar direkte.
I appen kan man også se hva slags tilbud som er aktuelle gjennom fordelsprogrammet Gir Mer. Slik er det også lett å vise frem tilbudet ditt når det skal løses inn.
Kontakt
Hvis du lurer på noe med strøm kan man ringe 74 15 02 00. Åpningstider er mellom klokken 08:00 til 15:30.
De kan også kontaktes på Facebook døgnet rundt. På nettsiden er det også mulig å chatte med en kundemedarbeider, så vil de hjelpe deg med problemet ditt.